Довідка
про стан викладання спецкурсів та
факультативів
географічного профілю (2011-2012
н.р.)
На виконання річного плану роботи
школи на 2011-2012 н.р., відповідно до перспективного плану внутрішньошкільного
контролю в 2011-2012 н.р., з метою вивчення стану викладання спецкурсів та
факультативів у контексті профільного навчання та доцільності обраних форм
занять, а також їх впливу на результативність навчально-виховного процесу, на виконання наказу по школі від 24.11.2011 № 128 у період з 25 листопада
2011 року по 31
січня 2012 року комісією
у складі:
Іонко Т.О. –
голова комісії, заступник директора з НВР
Омаровська В.І. – голова ПК школи, член комісії
Маханько І.В. – керівник ЦПК природничо-математичного циклу, учитель першої
категорії, член комісії
Хуторян Л.М. – учитель математики, учитель вищої категорії,
«учитель-методист», член ЦПК природничо-математичного циклу, член комісії
була здійснена перевірка
стану викладання спецкурсів та факультативів географічного профілю у 10-11
класах.
Відповідно до варіативної
складової навчального плану на 2011-2012 н.р. в 10-11 класах здійснюється
викладання таких спецкурсів та факультативів:
- 10 клас: спецкурс «Країнознавство» (1 год) та факультатив «Географія
культури» (1 год);
- 11 клас: спецкурс
«Країнознавство» (1 год) та факультатив «Європейський вибір України» (0,75 год)
Кадрове забезпечення викладання спецкурсів та факультативів:
ПІБ учителя
|
Дата народження
|
Освіта
|
Фах
|
Педстаж
|
Категорія, звання
|
Рік останньої атестації
|
КПК
|
Маханько Ірина Вадимівна
|
26.09.1983
|
Вища, КДПУ, 2006
|
Учитель географії, економіки
|
7
|
І
|
2010
|
2008
|
Вивчення
стану викладання спецкурсів та факультативів, а також їх впливу на
результативність навчально-виховного процесу здійснювалося за напрямками:
1.
Організація НВП на заняттях
2.
Якість навчального процесу
3.
Матеріально-технічне та
навчально-методичне забезпечення
4.
Дотримання правил безпеки роботи
5.
Рівень навчальних досягнень школярів та
сформованості загальнонавчальних та предметних умінь і навичок
6.
Позакласна робота
Співбесіда з вчителем Маханько І.В.
показала, що вона добре знає вимоги чинної програми, в достатній мірі володіють
основними положеннями методичних рекомендацій щодо вивчення та особливостей
спецкурсів та факультативів географічного профілю у 2011-2012 н.р.
Вчитель працює за програмами, затвердженими Міністерством
освіти і науки , молоді та спорту України, а саме:
Спецкурс (факультатив, курс за вибором), його
назва. предмет
|
Назва програми
|
Клас
|
Кількість годин
|
Спецкурс «Країнознавство»
|
Мірошник Г.О.
Країнознавство. Програма для профільного
навчання в загальноосвітніх навчальних закладах. – Х: ВГ «Основа», 2006
|
10 клас
|
1
|
Спецкурс «Країнознавство»
|
Мірошник Г.О.
Країнознавство. Програма для профільного
навчання в загальноосвітніх навчальних закладах. – Х: ВГ «Основа», 2006
|
11 клас
|
0,75
|
Факультатив «Європейський вибір України»
|
Європейський вибір України. Програма курсу
«Європейський вибір України» - Київ: 2001
|
11 клас
|
1
|
Факультатив «Географія культури»
|
Географія. Програми курсів за вибором та
факультативів.
Сичов О.Є. Спецкурс «Географія культури» - Київ:
2010
|
10 клас
|
1
|
Перевірка календарно-тематичного планування показала, що вчитель планує
програмовий матеріал відповідно до чинних програм та методичних рекомендацій у
поточному навчальному році.
На момент перевірки програма зі спецкурсів та факультативів виконана на
100%, про що свідчать
календарно-тематичні плани та записи у журналах.
Відвідані заняття Маханько І.В. свідчать, що вона у повній мірі
використовує навчально-матеріальну базу кабінету, широко застосовує інноваційні
методики (особливо кооперативну та проектну діяльність), майже на кожному
заняття застосовує інформаційно-комунікаційні технології.
Також у ході вивчення стану викладання предмету аналізувався стан ведення
вчителем документації. Перевірена документація свідчить про системний підхід до
роботи даного напрямку, яка ведеться цілеспрямовано та вчасно. Але недоліком
роботи даного напрямку можна вважати поодинокі факти виправлення записів на
сторінках журналів обліку проведення факультативів.
Недоліком процесу викладання спецкурсів та факультативів є поки що
недостатнє матеріально-технічне та методичне забезпечення, що пояснюється
невеликим проміжком часу запровадження спецкурсів та факультативів у межах
географічного профілю (півроку) та відсутністю україномовних програмових
засобів даного напрямку, обмеженою кількістю вітчизняних інтернет-ресурсів з
напрямків спецкурсів й факультативів. Матеріально-технічна база кабінету географії вимагає
оновлення та обладнання сучасною комп’ютерною технікою; не вистачає відповідних
географічних карт. У процесі викладання спецкурсів та факультативів викладачем
використовуються 3 ліцензовані електронні засоби, що було
отримано школою за рахунок держбюджету: мультимедійний курс «Європейський вибір
України», 10-11 класи; електронний посібник «Україна – НАТО», 10-11 класи;
мультимедійний курс «Європейська освіта в школах Дніпропетровщини (випуск
1,2)».
Бібліотека школи також не забезпечена необхідною кількістю методичних
посібників для якісного проведення факультативних занять та спецкурсів, що
певним чином впливає на якість процесу проведення занять.
Також в ході перевірки було проаналізовано стан поурочного планування.
Поурочні плани Маханько І.В. відповідають вимогам і свідчать про рівень її
методичної грамотності, відображають її постійну роботу з додатковими джерелами
інформації. Крім того, вчитель у переважній більшості випадків будує свої
заняття на знаннях індивідуальних особливостей учнів та учнівських колективів.
Усі перевірені плани спецкурсів показали, що:
-
структура занять сприяє формуванню
індивідуальної освітньої траєкторії учнів;
-
форми та методи навчання, що
застосовуються учителем, орієнтують учнів на усвідомлений та відповідальний
вибір майбутньої професії.
Поурочні плани з факультативів довели, що під час них учні поглиблюють та
розширюють знання, які вивчалися в основних курсах (географія, економіка),
форми та методи цих занять сприяють розвитку пізнавальних інтересів школярів,
їх здібностей, нахилів та також сприяють професійному самовизначенню.
Окрім спецкурсів та факультативів у школі запроваджено особливий вид
позакласної роботи – гурток туристсько-краєзнавчого спрямування «Горизонт» для
учнів 8-11 класів.
Відвідані
заняття Маханько І.В.
свідчать про високий професійний потенціал вчителя. Вона вміло добирає матеріал
заняття, у системі
використовує різні види завдань, що сприяють підвищенню щільності уроку. На заняттях учителя спостерігається високий рівень
застосування проблемних методів навчання, учні намагаються самостійно робити
висновки, аргументовано відстоюють їх. Багато уваги приділяється вчителем розвитку
критичного мислення учнів, інтеграції знань учнів з різних галузей знань,
формуванню толерантного ставлення до думки іншої людини, розвитку об’єктивного
ставлення до власних можливостей.
Ірина Вадимівна
широко застосовує методи та прийоми психолого-педагогічної підтримки діяльності
учнів: заохочення, створення ситуації успіху, створення проблемної ситуації,
спонукання до пошуку альтернативного
рішення, виконання творчих завдань тощо.
У
листопаді 2011 року проведено фестиваль креативних заходів предметів
природничо-математичних дисциплін, під час якого Маханько І.В. презентувала
інтегрований захід «Найрозумніший» (географія+біологія), геокруїз "Навколо
світу за 45 хвилин" та на високому організаційному та науково-методичному
рівнях провела відкриті уроки «Всі ми різні - всі ми рівні" та
"Великі форми рельєфу. Гори».
Ірина
Вадимівна – педагог, який має власну яскраву концепцію роботи з обдарованими
учнями. Про результативність спецкурсів, факультативів та всієї позакласної
роботи з предмета свідчить моніторинг участі учнів школи лише за 2011-2012 н.р.
в різноманітних інтелектуальних змаганнях, конкурсах та турнірах:
Окрім зазначених вище інтелектуальних заходів у листопаді 2011 року 11
учнів 7-11 класів взяли участь у Всеукраїнській природознавчій грі «Геліантус –
природознавство для дорослих».
З
метою організованої роботи з обдарованими учнями щороку вчителем складається
портфоліо педагога та план роботи на поточний навчальний рік, які зберігаються
у методичному кабінеті школи.
Традиційними
стали моніторингові процедури. Вчителем-предметником складаються моніторингові
карти навчальних досягнень учнів за І,ІІ семестр та навчальний рік, що надає їм
можливість аналізувати динаміку навченості учнів та доводити результати
навчання школярів до відома їх батьків. Після складання моніторингових карт
учителем створюються графіки рівня навченості учнів з предмету. Узагальнені
дані зберігаються в методичному кабінеті школи та портфоліо вчителів. |