Пн
20.01.2025
10:32
Вітаю Вас Гість
RSS
 


Головна Реєстрація Вхід
Каталог файлів »
МЕНЮ веб-порталу

Інтерактивне ШМО

КОРИСНО







Нарадчий куточок
Чи потрібні ШМО вчителів?

Всього відповідей: 127

І ми під рукою

Код нашої кнопочки

Впевнені, один в полі не воїн. Пишіть нам і обмінюємось банерами. Раді співпраці!


Головна » Файли » Майстерність » Впровадження передового педагогічного досвіду

ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ САМОРОЗВИТКУ Й САМООСВІТИ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ
09.09.2012, 22:19

ФОРМУВАННЯ  КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ САМОРОЗВИТКУ Й САМООСВІТИ

НА   УРОКАХ   БІОЛОГІЇ 

Компетентність - це перелік стандартів, які чітко описують, що саме необхідно людині для того, щоб якнайкраще виконувати свою роботу. Вона описує необхідні навички, знання й розуміння, які є значущими для компетентного ви­конання роботи.

Компетентність є індикатором того, як окремі учні можуть підвищити свою успішність і працездатність на уроці. Прописана компетентність — це стандарти, з допомогою яких можна оцінити діяльність людини щодо найкращого з можливих варіантів виконуваної роботи. У свою чергу, це приводить до поліпшення роботи класу в цілому. У резуль­таті у виграші виявляється окремий учень, клас і суспільство. Компетенція може виявити сильні сторони учня та якості, що йому необхідно поліпшити. Вона визначає найкращий спосіб виконання роботи.


Однією з основних груп компетент­ностей є інформаційна, тобто вмін­ня одержувати, осмислювати й ви­користовувати інформацію з різних джерел, якими можуть бути:

1) емпіричний дослід, який ми вико­ристовуємо для вивчення біології рослин (дослід із фотосинтезу, ди­хання рослин, умов прорастання насіння), біології тварин (спостереження за поводженням акварі­умних риб під час годівлі й нересту і впливу на них різних екологічних факторів), біологія людини (ви­вчення колінного рефлексу, вплив фізичного навантаження на частоту серцевих скорочень, вимірювання життєвої ємності легенів тощо);

2) література. Учні самостійно го­тують інформацію з науково-популярної літератури про різ­номаніття рослин і тварин;

3) засоби масової інформації (підбір матеріалу «Новини біо­логії»);

4) нові інформаційні технології (учні готують презентації з тем «Моди­фікаційна мінливість», «Будова й функції нуклеїнових кислот» тощо).

Наступною групою є компетентність саморозвитку й самоосвіти. Вона є однією з ключових, оскільки фор­мується в процесі навчання й вихо­вання школярів, ґрунтується на по­стійному тренінгу засвоєння структу­ри діяльності особистості. Самоосві­та здійснюється за етапами:

¾      Постановка мети

¾      Шанування

¾      Організація робочого листа

¾      Реалізація

¾      Рефлексія

Самостійна робота учнів спрямована на оволодіння навчальним матеріа­лом або його застосування без учас­ті вчителя. Ми пропонуємо такі при­йоми та способи самостійної роботи на уроках біології:

1.Складання плану параграфа.

2. Робота з поняттями (разом з учня­ми перекладаємо терміни, шука­ємо однокорінні слова. Це допо­магає зробити запам'ятовування осмисленим. Наприклад, гомо­гаметний, гомологія означає  «од­наковий». Під час кожної нової зустрічі зі знайомими коренями проводиться аналогія).

3. Робота з тестами, що перетворює їх з інструмента контролю на ін­струмент навчання. Наприклад, під час вивчення нового матері­алу учням пропонується вибрати правильне твердження й довести свою правоту Під час закріплен­ня матеріалу учні попередньо пра­цюють із текстом підручника, по­тім — з тестовим завданням з на­ступною дискусією з теми. Під час обговорення питань ми про­симо побудувати виклад матеріа­лу з уживанням термінів і понять, що ввійшли в тестові завдання.

4. Завдання на виявлення відповід­ності. Їхня суть полягає в необхідності вста­новити відповідність між поняттям і змістом. Наприклад, на уроці біо­логії рослин можна запропонувати таке завдання: установіть відповідність між форму­лою квітки й назвою рослини.

5. Складання логічних схем. Учням дається завдання: користуючись текстом підручника, закінчити пропоновану схему складу крові.


6.                        Робота зі складання й заповнення таблиць.

7.Складання графічних конспектів. Учні самостійно виділяють опор­ні сигнали та зв'язки між ними.


 


Наприклад, з теми «Родина Капустя­ні» слабкі учні використовують план характеристики родини:

Видовий склад

Життєві форми

Будова квітки

Будова плода

Суцвіття

Під час перевірки враховується по­внота використання матеріалу, логі­ка викладу, грамотність.

8. Велика увага приділяється роз­в'язанню творчих задач. Перед учнями ставиться проблема, далі вони об'єднуються в групи, при цьому кожен самостійно обмір­ковує розв'язання проблеми, після чого думка виноситься на загальне об­говорення. Це дозволяє розвивати індивідуальні можливості й твор­чі здібності. Наведемо приклад.

Тема. Травлення. Затяжний обід

Довжина кишечнику люди­ни в 4 рази перевищує довжи­ну тулуба, кишечнику собаки — у 4,5 рази, вівці — у 24 рази. По­ясніть ці факти.

Підказка 1 (більш докладне питання). Припустіть, за рахунок якого відділу й чому загальна довжина ШКТ у вівці більша порівняно з людським?

Підказка 2. Визначте функцію ки­шечнику, згадайте, за рахунок чого вона   здійснюється.

Відповідь. Довжина кишечнику зале­жить від характеру їжі. Напівобробле­на їжа перетравлюється швидше, до того ж людина й собака споживають мало клітковини. В овець же практич­но все меню складається з грубої рос­линної їжі, тобто клітковини. Для її перетравлювання необхідні бактерії, що містяться в товстому кишечнику. Чим більше організм пристосований до споживання клітковини, тим до­вший товстий кишечник.

2. Відомо, що довжина товстого ки­шечнику корів порівняно з таким в овець менша. Раціон тих та ін­ших при цьому практично одна­ковий. Як же бути з попереднім висновком? Поясніть ці факти.

Відповідь.  Перетравлювання клітко­вини в кожному разі здійснюють сим­біотичні бактерії. Просто в корови вони містяться не лише в товстому кишечнику, але й у шлунку (шлунок корови має складну будову): Тому надлишкової довжини товстого ки­шечнику у випадку корови не спо­стерігається.

9. Інструктивні картки.

Використання інструктивних карток дозволяє учням самостійно вивчати матеріал, завдяки чому формується діяльнісно - творча особистість. Під час роботи важливо передбачити вза­ємодію школяра не лише з літерату­рою, але і з натуральним об'єктом.

 

Категорія: Впровадження передового педагогічного досвіду | Додав: Зінуля | Теги: САМОРОЗВИТОК, Самоосвіта, КОМПЕТЕНТНІСТЬ
ДИСТАНЦІЙНА ШКОЛА

Афоризм дня

Всім, доброго дня

Онлайн всього: 5
Наших гостей: 5
Користувачів: 0

Зареєструватись

Шкільне відео

Пошук на сайті