Методичні поради
для підготовки і проведення Дня Європи (з досвіду
роботи вчителів КЗШ № 44)
Маханько І.В.
Маханько І.В., вчитель географії, економіки, спеціаліст І категорії
Невід’ємними
частинами сукупності характеристик інноваційної особистості є висока розумова
активність і творчий підхід до розв’язання проблем. Ці риси базуються на
фундаменті стійкого інтересу до навчання. Технологічний розвиток сучасного
суспільства вимагає від випускників шкіл не тільки високого рівня навчальних
компетенцій, а й сформованих соціальних компетентностей, готовністю до
безболісної соціальної ідентифікації та адаптації, вміннями застосовувати
набуті знання в різноманітних галузях людської діяльності.
Тож, одним з
пріоритетів роботи вчителів КЗШ № 44 є залучення учнів до проектної,
кооперативної позакласної діяльності. Широкі можливості у реалізації мети
сучасної шкільної освіти надають різноманітні позакласні заходи, що проводяться
в рамках Дня, Тижня Європи.
Лежачі в грунті,
зерна перебувають чекаючи: тільки при сприятливих умовах вони проростуть і
зацвітуть. Це справедливо й для підготовки позаурочного заходу. Варто
дотримуватись методичних принципів, зокрема:
1) розгляд і
підтримка творчих, «реальних» ініціатив уічнів;
2) при виборі тематики та форми виховної роботи,
врахування інтересів та потреб різних вікових груп;
3) всі масштабні рішення затверджуються
спільною педагогічно-учнівською радою;
4) постійний зв’язок: Учні –
педагог-організатор та завуч з ВР – класні керівники, вчителі-предметники;
5) до реалізації освітніх та виховних проектів
залучаються всі: і учні, і вчителі і батьки;
6) діяльність і внесок кожного учасника у
досягненні загальної дидактичної мети оцінюється, а результати оприлюднюються.
Якісна та
продуктивна підготовка на 50 % залежить від попередньої підготовки та
компетентності самих школярів, тобто наявності у них знань та вмінь (самостійно
генерувати ідеї, спілкуватись у колективі, розподіляти і організовувати
діяльність, роботи з комп'ютером, додатковими джерелами інформації, роботи в
групі, комунікативних, ораторських умінь, тощо). Тому, 1 порада вчителю – організатору:
·
Ознайомити (нагадати) учнів з змістом загальної форми
роботи, її метою, залучити учнів до розробки заходів які б їм були цікаві.
·
Мотивувати учнів до подальшої діяльності через набуття
життєво необхідних у майбутньому дорослому житті знань та навичок (специфіка
навчальної співпраці вчитель – учні – партнери; особиста і практична
значущість; посильність роботи; здобути авторитет та повагу серед
однокласників, вчителів; взяти участь у представленні своєї роботи на
загальношкільному чи районному рівні; кооперативна робота з однокласниками;
дружні змагання, тощо);
·
Допомогти у формуванні малих колективів – груп, які
будуть плідно, дружньо разом працювати. Окреслити чіткі завдання кожному.
При
цьому, необхідно врахувати індивідуально-психологічні особливості учнів, їх
характер, поведінку, уміння та вподобання, щоб кожний учень почував себе
впевнено, навіть захищено, у власній групі, лише тоді він зможе з максимальною
для себе віддачею працювати. (Зверніть особливу увагу учнів на правила роботи в
групах, для більшої ефективності, ці правила – принципи можна сформувати всім учнівським
оргкомітетом. Ось деякі з них: повага один до одного та ідей однокласників;
демократичність роботи; рішення більшості необхідно поважати та активно
включитись до подальшої роботи; чітке планування діяльності, тощо).
Однією із умов
вдалої колективної проектної роботи є створення ситуації успіху, але, зверніть
увагу, при недбальському, байдужому та
лінивому ставленні учнів до роботи штучність такого успіху буде очевидна. Варто якісно
описати спочатку всі переваги здійсненої роботи, а потім, звернути увагу і на
недоліки, яких в наступний раз можна позбутися.
¨
З метою подальшого залучення учнів до позаурочної роботи,
після проведення Дня Європи доцільно організовувати обговорення, під час якого
учні матимуть змогу оцінити власну проектну діяльність в цілому та особистий
внесок кожного у загальну справу.
Можливі форми позакласної роботи до Дня Європи
Враховуючи
психолого-фізіологічні особливості учнів 1 – 6 кл. варто їх залучати до колективних змагань, девіз яких: "Наше
завдання себе показати". Зокрема: квест «Галопом по Європах», «Безпечна
прогулянка», розважально-пізнавальні програми: «Казками Європи», «Музей
Казкових героїв», тощо. Користуються популярністю і конкурси малюнків, зокрема,
на асфальті, графіті: «Європа очима дітей», «Ми – всі європейці», виставки
поробок «100 чудес Європи», та ін.
Використовуємо й індивідуальні технології
співробітництва, девіз яких "Кожен за себе", наприклад: тематичні
аукціони знань «Чи розумніший ти за 5-класника?», конкурси-огляди юних
художників, фотографів-аматорів «Криворіжжя – майбутній альтернативний
туристичний центр Європи», прес-проектів «Видатні особистості Європи», «Чудеса
Європи».
Для середньої
вікової ланки ефективними є виховні тренінгові заняття «Толерантність –
європейська чеснота».
З метою
інформування громадськості та згуртування класних учнівських колективів проводимо,
також: виховні євроуроки «Шукати треба
серцем, найголовнішого очима не побачиш», маленькі уроки для батьків «Життя в
гармонії з Європою», засідання дитячого парламенту «ЄС: міфи та реалії»,
відкритий мікрофон для батьків»; оформлення та друк брошюр за матеріалами Дня
Європи, створення комп'ютерних екопрезентацій, відео-презентацій «Віртуальна
подорож Столицями Європи», «Країни – економічні лідери ЄС», тощо, написання
тематичних статей до шкільної газети.
До організації та
проведення Днів Європи необхідно залучати як учнів, так і
педагогів-організаторів, вчителів предметників, адміністрацію і батьківську
громадськість. Проведення Днів Європи - це веління часу, творча самореалізація,
вияв неповторної індивідуальності педагога, а для учня – це свято серед
традиційних буднів. |