Пн
20.01.2025
06:02
Вітаю Вас Гість
RSS
 


Головна Реєстрація Вхід
Каталог файлів »
МЕНЮ веб-порталу

Інтерактивне ШМО

КОРИСНО







Нарадчий куточок
Чи потрібні ШМО вчителів?

Всього відповідей: 127

І ми під рукою

Код нашої кнопочки

Впевнені, один в полі не воїн. Пишіть нам і обмінюємось банерами. Раді співпраці!


Головна » Файли » Майстерність » Впровадження передового педагогічного досвіду

Реалізація соціального екопроекту засобами кооперативної діяльності
09.08.2013, 17:18

Реалізація проекту «Післязавтра»

засобами кооперативної діяльності

Наша затишна і привітна 44 школа - природничого профілю, вже 11 років є засновником і осередком районної екологічної конференції «Людина і Довкілля», щороку учням старших класів викладаються спецкурси: «Глобальні проблеми людства», «Екологічна ситуація своєї місцевості». З огляду на актуальність екологічних проблем території Криворіжжя, Креативна Рада Менеджерів нашого органу співврядування Шкільна Кампанія виступила з ініціативою впровадження колективного екологічного проекту, який назвали «Післязавтра».

На заняттях тренінгової школи «Креатив» для менеджерів ШК прийомами «Спільна справа», «Ротаційні трійки» були намічені мета та завдання всешкільного, соціально – виховного екопроекту прикладного характеру «Післязавтра».

Креативна Рада Менеджерів вирішила почати з малого, але можливого - поліпшення озеленення пришкільної території, оновлення «зеленого килиму» шкільного футбольного поля та систематичного екодесанту в прилеглі, забруднені райони, а також систематичне інформування громадськості з питань екології. Ініціативи Лідерів Шкільної Кампанії підтримали і активно долучились до проекту і педагоги, і адміністрація, і батьківська громадськість.

І етап реалізації екопроекту «Післязавтра» почали з тематичних інформ-дайджестів на годинах спілкування для кожного класного колективу Шкільної Кампанії.

Другим нашим кроком стали агітаційні виступи, багаторазових призерів конкурсу-огляду екологічних агітбригад, нашого шкільного аматорського екотеатру «Живий час» - «Про наболіле», який створений за ініціативи та постійної участі батьків школи. Після виступу провели всешкільний аукціон ідей можливих заходів екологічного спрямування «Як жити сьогодні, щоб побачити завтра?». Розглядалась будь-яка учнівська ідея, найкращі серед яких включили до переліку основних заходів екопроекту «Післязавтра».

Загальний план реалізації, зміст етапів та заходів екопроекту затверджувались на малій учнівсько-педагогічній раді школи.

Головною метою для нас – педагогів – в процесі реалізації екопроекту «Післязавтра» - це не лише екологічне виховання, а й створення оптимальних умов для формування соціальних компетентностей, які визначають схильність учасників Шкільної Кампанії до швидкої безболісної соціальної адаптації, активної громадської позиції особистості, яка зможе зробити свій внесок у розвиток суспільства і держави, свого міста, зокрема.

Практика власного досвіду показує, у формуванні та розвитку необхідних соціальних компетентностей особистості ефективними є кооперативні форми роботи, адже «ніщо нове, що дійсно цікаве, не може пройти без кооперативного співробітництва». На сьогодні групові форми виховної роботи широко використовуються в сфері освіти. Та практика засвідчує, що не всі групові зусилля кооперативні. Простий розподіл учнів по групах і вказівка працювати разом не виливається в спільні зусилля.

Лежачі в грунті, зерна перебувають чекаючи: тільки при сприятливих умовах вони проростуть і зацвітуть. Це справедливо й для учнівської кооперації. При впровадженні кооперативних технологій виховання, дотримуємось основних адаптованих принципів кооперативної діяльності, які і забезпечують  її успішність – це: 1) розгляд і підтримка творчих, «реальних» ініціатив уічнів;

2) при виборі тематики та форми виховної роботи, врахування інтересів та потреб різних вікових груп учасників ШК;

3) всі масштабні рішення затверджуються спільною педагогічно-учнівською радою;

4) постійний зв’язок: Учні ШК – педагог-організатор та завуч з ВР – класні керівники, вчителі-предметники;

5) до реалізації освітніх та виховних проектів залучаються всі: і учні, і вчителі і батьки;

6) діяльність і внесок кожного учасника ШК у досягненні загальної дидактичної мети оцінюється, а результати оприлюднюються.

Зауважу, успіх кооперативних зусиль ШК вимагає комунікативних умінь. Прохання про співробітництво непідготовлених учнів не принесе результату. Тому, навичкам лідерства, роботі в команді, створенню взаємодовіри, урегулюванню конфліктів, разом із шкільним психологом, цілеспрямовано навчаємо на тренінгових заняттях та під час підготовки масових заходів.

Реалізації окресленої педагогічної мети екопроекту «Післязавтра» сприяє застосування різних типів кооперативного навчання, які доповнюють і підсилюють один одного.

Враховуючи психолого-фізіологічні особливості учнів 1 – 6 кл., спершу залучаю їх до окремих коопераційних технологій роботи - колективних змагань, девіз яких: "Наше завдання себе показати". В рамках екопроекту «Післязавтра», реалізовувались у формі: конкурс на кращий класний зелений куточок, конкурс-акція «Подаруй  квітку школі». За результатами яких створена шкільна міні-оранжерея, доглядають за якою члени маклерського відділу та переможці конкурсів під керівництвом завгоспа школи.

Використовуємо й індивідуальні технології співробітництва, девіз яких "Кожен за себе", наприклад: тематичні аукціони екологічних знань «Чи розумніший ти за 5-класника?», вернісаж «Добрий день, забруднення!», конкурси-огляди юних художників «Збережемо птахів – збережемо дерева - збережемо Землю», фотографів-аматорів «Родзинки Криворіжжя», прес-проектів «Краса і біль Криворіжжя», районна учнівська конференція «ХХІ ст. – століття природничих дисциплін».

З метою інформування громадськості щодо екологічних проблем сьогодення та згуртування класних учнівських колективів, в рамках екопроекту «Післязавтра», проводимо, також:  виховні екоуроки «Шукати треба серцем, найголовнішого очима не побачиш», загальношкільні  екологічні лінійки «Живи, Земле!» екомітинг «Чорнобильський слід»; Маленькі уроки для батьків «Життя в гармонії з природою», засідання дитячого екопарламенту «Людина проти природи»; оформлення та друк брошюр за матеріалами екофестивалю, створення комп'ютерних екопрезентацій, написання тематичних статей до шкільної газети.

У підлітковому віці у дітей проявляється імпульс до самостійності при об’єктивній неготовності до неї. Враховуючи даний аспект, намагаємося йти назустріч цим внутрішнім потребам підлітків. Як свідчить досвід, саме у віці 10 – 14 років ефективним є впровадження повноцінної кооперативної діяльності. Так, користуються популярністю кооперативна учнівська робота, під керівництвом педагога-організатора, щодо розробки та проведення для молодших друзів ШК: уроків - екскурсій в природу «Гармонія порушена – свавілля поруч», тематичних екскурсій - пошуків - «Знайомі Незнайомці», «Промислове Криворіжжя. «Кривбасзалізрудком» - перлина Кривбасу», «Півострів МОДРу».

З метою збору коштів для оновлення «зеленого килиму» футбольного поля школи працювала разом вся ШК: збір макулатури «Разом нас багато!», благодійний ярмарок дитячих поробок для батьків 1 – 5 класів «Осіння рапсодія»; благодійний осінній бал «В ритмі серця», проводили заняття і учасники аматорського театру «Живий Час. Про наболіле…», разом з дівчатами 8 – 9 кл. організували благодійний гурток екомоди «Нова хвиля» для молодших школярів.

Для залучення якомога більшої аудиторії учнів та надання можливості учасникам ШК проявити себе, Креативна Рада Менеджерів на педраді запропонувала кожному класному колективу реалізувати і власний тематичний екопроект. Творча ідея та бажання учнів надихнули не тільки педагогів, а батьківську громадськість. Креативна рада менеджерів отримала завдання розробити вимоги до класних проектів.

Щоб чогось досягти треба попрацювати, тому педагогом-організатором була розроблена і проведена серія додаткових занять тренінгової школи «Креатив» для лідерів ШК та класних керівників щодо сутності та видів проектів, способів вибору проблеми та шляхів її вирішення. Тому, з розробкою вимог до тем класних проектів Креативна рада менеджерів впоралась без ускладнень. Щотижня проводились систематичні консультації педагога-організатора щодо розробки класних проектів.

З метою залучення батьківської громадськості, класними керівниками були проведені об’єднані учнівсько-батьківські збори, де учасники Шкільної Кампанії акцентували увагу на головних заходах екопроекту «Післязавтра» та представили вимоги до класних проектів. Спільно з батьками, учні кожного класу обрали актуальну, соціально-значущу проблему для власного екопроекту, окреслили етапи роботи над нею та можливі шляхи вирішення. І закипіла робота...

В рамках щорічного екофестивалю «Людина і Довкілля», кожний клас презентував свою проблему проекту та подальші свої кроки щодо її вирішення експертній комісії, до складу якої увійшли Топ-менеджер, учні-активісти 11 класу, завуч з ВР, вчитель природознавства, і голова батьківського комітету школи. Експертною комісією тема проекту кожного класного колективу аналізувалась, затверджувалась та надавались поради і рекомендації щодо можливих шляхів вирішення обраної проблеми.

Класні колективи обрали актуальні теми, які не залишали байдужими. Так, учні 1-2 класу вирішили почати з малого, але можливого, обравши тему: «Брати наші менші. Зимівля птахів». Класні колективи створюють фотобанк птахів, що зимуюють на території Криворіжжя, вивчають способи їх підкормки, створюють власні годівниці і «будиночки». Йдучі в ногу з ініціативою молодших школярів, педагогом-організатором разом з учнями та батьками були проведені тематичне інтелект-шоу «Найрозумніший» та театралізоване дійство зустрічі птахів, в якому була задіяна вся Шкільна Кампанія.

Власний проект озеленення пришкільної території розробляють учні, батьки та вчителі 7 класу в рамках класного проекту «Легені» школи». Разом з маклерським відділом учнями складений детальний план місцевості школи та зелених насаджень, розрахована необхідна «екологічна» кількість дерев та кущів, за їх ініціативи, в цьому навчальному році, з метою подальшого догляду, започаткували традицію дарувати першокласникам молоді садженці дерев – міцних, доки ще маленьких, дубочків.

Соціально-значущий проект «Жахи доріг» 8 класу отримав широку підтримку не лише учасників Шкільної Кампанії, а й громадськості мікрорайону. Так, учні розрахували ступінь аварійності головної під’їздної дороги до школи, з’ясували кількість травм викликаних її станом та склали лист-звернення до Голови комунального господарства міста, яке підтримали і підписали жителі мікрорайону. А восени нашу під’їздну дорогу вирівняли.

Колектив 9 класу зацікавила проблема дієт та здорового харчування сучасних підлітків. Учні ознайомились із шкільним меню, підрахували кількість калорій та вітамінів для різних вікових груп, склали поради здорового харчування у вигляді інформ-дайджестів. За їх ініціативи в шкільній їдальні проводяться батьківські дегустації продукції та Дні відкритих дверей.

10 клас природничого профілю вирішив лишити по собі слід і розробили екскурсійну екологічну стежину куточками пришкільної території. Під час роботи літнього табору, учні особисто проводили власні міні-екоескурсію з ігровими елементами. А у 2009-2010 н.р. їх екостежину взяли на озброєння вчителі природознавства та біології.

Сьогодні, всі учасники Шкільної Кампанії, з нетерпінням, готуються до презентації своєї річної роботи над класними проектоми на традиційному екофестивалі «Людина і Довкілля».

Практика дозволяє стверджувати, що кооперативно-проектна робота класних колективів розвиває здатність наших школярів до співробітництва в команді, мобільність, ініціативність , комунікативність, формує активну еколого-громадську позицію, свідомо – дбайливого ставлення учнів до природи. Наглядними результатами проекту «Післязавтра» є поліпшення стану пришкільної території: оновлення трав'яного «килиму» шкільного футбольного поля, посаджені кущі троянд, розведення квітника «Дівочі мрії», насадження молодих саджанців беріз, дубочків, туй та ялинок; створення міні-оранжерею.

Діяльність педагога-організатора за технологією кооперативно-проектної діяльності – це веління часу, творча самореалізація, вияв неповторної індивідуальності педагога-організатора, а для учня – це свято серед традиційних буднів.

Зауважу, відносини співробітництва не можна встановити в один день й за один тиждень. І варто пам'ятати, педагог-організатор - «один в полі не воїн»: клопітка щоденна робота як на тренінгових заняттях Креативної Ради Менеджерів, під час консультацій з класними керівниками, так і на масових виховних заходах – це запорука плідної співпраці з учнями, вчителями та батьками. Співробітництво з учнями дає можливість творчого польоту, змогу відчути себе творцем, зодчим. І виникає бажання знову і знову полинути у безмежність творчого польту, і наша Шкільна Кампанія не збирається його припиняти.

Категорія: Впровадження передового педагогічного досвіду | Додав: Зінуля | Теги: кооперативна діяльність, екопроект
ДИСТАНЦІЙНА ШКОЛА

Афоризм дня

Всім, доброго дня

Онлайн всього: 14
Наших гостей: 14
Користувачів: 0

Зареєструватись

Шкільне відео

Пошук на сайті