У ПОШУКАХ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
РОЗВИТКУ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ
Основною формою організації
навчальної діяльності є сьогодні класно-урочна система. Уроки мають захоплювати
учнів, пробуджувати в них інтерес, навчати самостійного мислення та мотивованих
дій. Також учитель повинен саме на уроці сформувати в учня основні пізнавальні громадянські вміння, а
також навички й зразки поведінки.
Мислення потрібно розвивати. Мислення потрібно вчити.
А це можливо в разі застосування вчителем активних форм та методів організації
пізнавальної діяльності учнів, бо саме вони сприяють інтелектуальному
розвитку, формуванню гнучкості, критичності розвитку, самостійності мислення,
виховують наполегливість, допитливість, винахідливість.
У ході використання активних форм
навчання вчитель повинен створити атмосферу відвертості й доброзичливості, в
якій кожен учень повинен проявити самостійність, не боячись ставити будь-яке
питання. Вчитель не повинен поспішати оцінювати відповідь, він має допомагати
учням самим розібратися, що в ній правильно, а що ні, вчити співпереживати й
надавати підтримку один одному.
Одним із різновидів активного навчання є інтерактивне
навчання. Це здатність до взаємодії, діалогу. Мета такого навчання—створити
комфортні умови, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну
спроможність. Навчальний процес відбувається за умови постійної, активної
взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання, де й учень і вчитель є
рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання. Під час інтерактивного
навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми,
критично мислити, приймати продумані рішення.
Наш мозок схожий на комп'ютер,
а ми - його користувачі. Щоб комп'ютер працював, його
потрібно ввімкнути. Так само потрібно «ввімкнути» і мозок учня. Коли навчання
пасивне, мозок не вмикається. Наш мозок повинен пов'язати те, що нам викладають, з тим,
що ми вже знаємо і як ми мислимо. Так само наш мозок повинен перевіряти
інформацію, узагальнювати її, пояснювати комусь для того, щоб зберегти її в
банку пам'яті. Набагато важливіше навчити, ніж просто розповісти. Процес
навчання — не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову учня, він
потребує напруженої розумової роботи дитини та її власної активної участі в
цьому процесі.
До активних форм і методів викладання належать ті, що
активізують пізнавальну діяльність на уроках, спонукають кожного учня до
продуктивної праці, пробуджують інтерес до вивчення предмета. Вони запалюють
вогонь творчості, виховують наполегливість, почуття впевненості, віри у свої
сили, пробуджують бажання вчитися, віру в успіх, які окриляють дитину та
спонукають до активної діяльності. Такі уроки розвивають розумові здібності,
виключають відсиджування уроків, бо учні стають не пасивними споглядачами, а
активними учасниками навчального процесу Активних форм та методів роботи на
уроці багато, їх добирає сам учитель, орієнтуючись на поставлену мету, цілі
уроку, зміст матеріалу, рівень підготовки учнів, наявність матеріальної бази.
Уроки біології — живе джерело, з якого діти черпають
знання, мудрість, бо людина є невід'ємною частиною живої природи, а природа —
це все: дім, у якому ми живемо, наше з вами життя й ми самі. Урок біології не має права бути нудним,
нецікавим. Він покликаний будити живу думку, розум, почуття, спонукати до
роздумів, творчості, викликати жагу до знань, екологічного способу життя,
формувати компетенції, яких потребує життя. Розвиток творчої особистості, формування
життєвих і соціальних компетенцій передбачає здійснення вчителем оптимального
вибору форм та методів навчання, що мають відносну самостійність і впливають
на стосунки, що виникають у процесі навчання між учителем та учнем. Добираючи
форми й методи навчання, які забезпечували б реалізацію цілей біологічної
освіти, надаю переваги методам самостійного одержання знань, методам, спрямованим
на реалізацію принципу активізації навчання.
Головне завдання уроку — це розвиток особистості
учня, формування його основної компетентності як синтезу знань, досвіду,
здібностей, необхідних для подальшої життєдіяльності. Головний напрямок уроку
—це відмова від інформативної моделі викладання, мотиваційне забезпечення
самоосвіти, пріоритет розвивальної і виховної мети.
Учитель на уроці відіграє роль консультанта й
організатора навчання, учень же є головною фігурою, яка сама шукає й створює
нові знання. Здобути якісну, освіту, спираючись тільки на підручник, неможливо. Учні вміють працювати з додатковою
літературою, що дає їм змогу підвищити рівень знань, розширити й поглибити
їх, ознайомитися із сучасними науковими проблемами.
Уся навчальна діяльність спрямована на формування
основних груп компетентностей, яких потребує життя:
¾ Соціальна — учні проявляють активну
життєву позицію, демонструють готовність приймати рішення, брати на себе
відповідальність.
¾ Комунікативна — проявляють культуру усного
спілкування.
¾ Інформаційна — показують уміння здобувати
різноманітну інформацію, осмислювати її, правильно використовувати.
¾ Самоосвітня — формування потреби постійного навчання.
Компетентний школяр характеризується тим, що його
свідомість (думки, прагнення, бажання, наміри, мрії, переживання) та поведінка
виявляються відповідними до вимог життя. Тільки компетентна дитина живе
повноцінним життям, вирізняється оптимістичним світосприйняттям, характеризується
високою продуктивністю діяльності.
На кожному уроці намагаюся максимально залучити учнів
до виконання самостійних завдань, що потребують різного рівня творчості й
самостійності залежно від індивідуальних можливостей кожної дитини. Є учні,
які тимчасово не можуть упоратись із завданнями певного рівня. Якщо постійно
працювати над розвитком їх розумових здібностей, умінь і навичок, можна
досягти поступового вдосконалення, росту цієї дитини. Вона повинна відчувати
радість від навчання, від того, що може зробити те, до чого її спонукає
вчитель, тому добираю посильні завдання, але поступово ускладнюю їх. Для цього
я диференційовано використовую різноманітні завдання, вправи на різних етапах
уроку Це індивідуальні завдання за картками, різного рівня, додаткові завдання
під час виконання лабораторних залікових робіт, індивідуальне та фронтальне
опитування. Навіть під час бесід і диспутів діти отримують питання різних
рівнів, що спонукає їх до напруженої роботи.
Для учнів, які виявляють початковий та середній рівень
навчальних досягнень, я даю завдання репродуктивного рівня. Це самостійна
робота, що передбачає відтворення, конкретизацію або підтвердження знань.
Завдання
1. Порівняйте автотрофне та
гетеротрофне живлення. Укажіть, яке живлення має більше значення в природі.
Завдання
2, Чим відрізняється жива клітина
від мертвої? Що між ними спільного?
З
метою активізації розумової діяльності використовую такі завдання: вставити
пропущені слова, закінчити речення, скласти оповідання, кросворд, ребус,
загадку, скласти або закінчити схему, біологічні диктанти.
Щоб
досягти успіху під час групової діяльності, необхідно навчити учнів правил
роботи в групах, сформувати в них позитивне ставлення до співпраці. Правила роботи в групах:
¾ Перед роботою оберіть командира (спікера, капітана) і
розподіліть обов'язки.
¾ Уважно слухайте один одного, не перебивайте.
¾ Не сперечайтеся даремно.
¾ Намагайтеся зрозуміти один одного.
¾ Будьте активні.
¾ У разі виникнення проблеми звертайтеся до вчителя.
Це орієнтовні правила, тому кожний учитель може
додати свої пропозиції, а ще краще скласти їх разом з учнями. Такі правила можна записати в зошит або дати можливість учням проявити
творчість і самим оформити пам'ятку. Таку саме пам'ятку можна повісити в класі
на стенді, зробивши це разом з дітьми.
На наступному етапі група отримує завдання, учитель
одразу вказує термін його виконання. Керівник групи розподіляє завдання між
членами групи й стежить за їх виконанням. Тому керівником групи має бути
сильний учень з навичками організатора.
Форми
групової навчальної діяльності
На
кожному етапі уроку для активізації пізнавальної діяльності потрібно
використовувати різні форми групової діяльності.
Наприклад,
для перевірки підготовки домашнього завдання можна застосувати такі прийоми:
Прийом «Екзамен». Керівники груп одержують картки з
питаннями й ставлять ці питання по черзі кожному члену групи. Такі картки керівники можуть зробити вдома самостійно, за що
одержать окрему оцінку.
Прийом «Взаємне опитування». Клас поділяється на пари, де один опитує
другого, а потім вони міняються місцями. Після цього кожний оцінює
опонента. Питання для взаємного опитування вчитель може написати на дошці.
Прийом «Стінка на стінку». Клас поділяється на чотири
групи. Потім кожні дві групи сідають навпроти одна одної й по черзі ставлять
питання. Поруч знаходиться арбітр, який підраховує результати. За кожну
правильну відповідь і цікаве питання група одержує один бал. У процесі «бою»
капітан спостерігає за командою, а потім виставляє оцінки або розподіляє зароблені
бали.
На етапі вивчення нового матеріалу можна
використовувати багато цікавих і ефективних прийомів групового навчання:«Два
— чотири — всі разом»; «Навчаючи ~ учусь»; «Ажурна пилка»; «Аналіз ситуації»; «Дерево
рішень»; «Карусель»; «Акваріум» та ін.
У процесі впровадження технології групового навчання
вчителю відводиться важлива роль. Він повинен створити сприятливі умови для
сприймання учнями групового навчального завдання та забезпечити умови для
його успішного розв'язання. Функція вчителя в груповій діяльності —
забезпечити учням позицію справжнього суб'єкта навчання. Керівна роль учителя
в навчальному процесі ніяким чином не зменшується. Він опосередковано керує і спрямовує роботу груп. Тому
розумна вимогливість учителя має поєднуватися з гуманністю. Він повинен бути
дуже уважним, щоб не пропустити тієї миті, коли дітям особливо потрібна
допомога, у груповій навчальній діяльності вчитель повинен стати невидимим
диригентом, який має вчасно дізнатися, побачити, підтримати учня.
Учителю
дуже важливо попередньо планувати процес групової діяльності, передбачити проблеми учнів
на кожній стадії роботи. Він повинен володіти навичками спілкування, вміти
слухати учня, аналізувати результати групової роботи й надавати поради. Учитель
повинен:
¾ чітко формулювати пізнавальні завдання;
¾ стимулювати активність учнів;
¾ уважно спостерігати за ходом навчальної діяльності,
але не втручатися в роботу груп без необхідності;
¾ бути терплячим, уміти вислухати думки кожного;
¾ зосередити увагу на діяльності слабких учнів;
¾ давати поради у випадках затримок.
Оцінювання
Групову діяльність непросто об'єктивно оцінити,
використавши тільки традиційні методи. Тому в умовах застосування різних форм
групової діяльності варто застосовувати листи оцінювання навчальних досягнень
учнів. їхня особливість полягає в тому, що учні можуть самостійно дати оцінку
рівня засвоєння нових знань, активності на занятті, творчості, ініціативності.
Наведені приклади елементів можуть бути використані на
різних етапах уроку: під час первинного оволодіння знаннями, під час
закріплення, удосконалення, формування вмінь та навичок. їх можна застосовувати
також як фрагмент заняття для досягнення певної мети або ж проводити цілий
урок з використанням окремої технології.
Застосування активних та інтерактивних технологій
навчання сприяє розвитку навичок критичного мислення та пізнавальних
інтересів. На уроках, де використовуються ці технології, діти почувають себе
впевнено, вільно висловлюють свої думки й спокійно сприймають зауваження,
адже вони є активними учасниками навчального процесу. В атмосфері довіри та
взаємодопомоги легко робити відкриття, усвідомлювати важливість здобутих
знань.
Саме за таких умов можливе виховання особистості,
підготовленої до майбутнього, в якому необхідно розв'язувати проблеми та
приймати конкретні рішення. |