З досвіду розробки
екскурсійного турне "Данія – щасливе королівство"
Маханько І.В.
Вчитель географії, організатор
ТКР КЗШ І – ІІІ ступенів № 44
Доброго дня! Випала нагода і з
радістю поділюсь своїми наробками щодо створення екскурсійних маршрутів.
Скласти навчально-тематичну
екскурсію - цікаво, тим паче, про країну, яку не раз мріяла відвідати, що може
бути легше…(слайд)
Саме так була я впевнена:
визначилась з країною, підібрала загальновідому і цікаву інформацію, оформила роботу
згідно всіх визначених вимог конкурсу, щедро прикрасила гарними фото і
яскравими назвами і отримала, на мою думку, непогану роботу (слайд2),
але таку як і багато інших. Що особисто мене не влаштовує і змушує замислитись,
чого саме не вистачає навчально-тематичній екскурсії, щоб стати більш цікавої,
яскравою, пізнавальною, одним словом, кращою? І це напевне вдалось.
Щоб в подальшому уникнути схожих
помилок, дійшла висновку, перш ніж розпочати
роботу над проектом навчально-тематичної подорожі, передусім, необхідно
послідовно відповісти для себе на три (слайд3) питання: Про що саме? Для
кого? і У якій формі буде майбутня екскурсія?
Щодо першого питання (слайд4),
якщо ми небагато або нічого цікавого не знаємо, то - це зовсім не означає, що
цей куточок Європи не може бути унікальним! Важко осягнути неосяжне і всебічно
висвітлити в одній екскурсії Туманний Альбіон (слайд4), Законодавицю
моди чи економічного лідера Європи, тощо – дуже складно. Крім того, саме вони і
є сучасними осередками туризму, тому мій вибір пав на невеличку північну країну
Європи (слайд5) з багатою історією, мальовничими куточками (слайд6)
і не тільки – все це - Щаслива Данія - Казкове королівство суспільного
процвітання.
Так, як всі наші екскурсійні
маршрути призначені для дітей, і цей не виняток, тож заочна подорож повинна носити
пізнавально-розвиваючий і, в той же час, мотивуючий характер, тому підбір
інформації: її змісту, визначення обсягів, її ексклюзивність є невід’ємною і,
чи не найголовнішою та найскладнішою частиною творчого процесу. Під час якого
дотримуюсь 2 постулатів: 1) інформація повинна бути всебічною і торкатись всіх
сфер (слайд7) буття країни та її
жителів, які роблять її унікальною.
2) порції та зміст підібраних
фактів повинні бути цікавими і особисто вам, і збуджувати інтерес, потребувати
пошуку пояснення, активізувати пізнавальну та творчу діяльність школярів.
Проте, навіть сама змістовна і
над цікава інформація може загубитись у монотонному текстовому форматі, тому
використовую у роботі таблиці, схеми, картосхеми, тощо.
При визначенні форми подачі
дібраного матеріалу, кожного разу варто задавати питання, а як же особисто мені
було б цікаво її дізнатись? Так виникла серія тематичних екскурсій заочного
турне…
Враховуючи психологічні
особливості підлітків, їх непосидючість, природний потяг до самостійності та
активності виникає об’єктивна необхідність залучати їх до активної пізнавальної
діяльності для цього використовую:
·
методи
кооперативної діяльності, зокрема: «Кути», «Графіті», «Ланцюжок», «Акваріум»,
тощо;
·
методи
активізації та закріплення вивченого матеріалу, зокрема: аналіз картосхем,
мозковий штурм, евристичні бесіди, тощо;
·
використовую
і елементи рольових ігор – надаю можливість відчути себе в ролі екскурсоводів,
жителів міст, тощо;
·
пропоную
руханки.
В умовах заочного турне до країни, де раніше
не бували, особливої актуальності набуває мультимедійна підтримка. Адже краще
один раз побачити, ніж 7 раз почуту!
Проте, «один в полі не воїн» і не всім
судилося бути знавцями ПК, тому до роботи реально залучати вчителів
інформатики. Разом ми створили мультимедійну гру у форматі відомої – «О,
щасливчик!».
Відкрию ще оду хитрість, при написанні
конкурсного екскурсійного маршруту, перш за все, необхідно привернути увагу до
роботи, у чому мені допомогли: яскравий тематичний буклет і стаття-інтрига у формі казки «Снігова Королева».
Та, на мою думку, вирішальним у будь-якій
діяльності є небайдужість до справи і віддача, якщо роботи, то на всі 100, в
інакшому випадку краще не треба. Розробника екскурсії повинно особисто цікавити
і подобатись те, що він робить. Це дарує натхнення та творчій, нестандартний,
«ексклюзивний» підхід, що і є запорукою успіху.
Чого Всім нам і бажаю! |