Аналіз результативності самоосвітньої діяльності
вчителя-предметника за 2011-2012 н.р. з теми: «Електронна наочність як засіб підвищення
мотивації учнів до вивчення біології».
ПІБ вчителя: Коваленко Л.Г.,
Вчитель
біології
Електронна
наочність – це сукупність різних текстів, графічних зображень, відеофрагментів
у електронному вигляді, електронних довідників, визначників, енциклопедій,
посібників та підручників тощо, які можуть бути використані вчителем під час
викладання ним навчального матеріалу уроку чи будь-якого факультативного курсу
школи, технікуму, вищого навчального закладу тощо.
За
2011-2012 навчальний рік у практиці роботи мною широко використовувалися різні
види електронної наочності, серед яких головне місце посідали електронні
презентації (створені власноруч чи взяті із біологічних навчальних сайтів),
електронні фотографії чи графічні зображення, навчальне кіно (в основному –
наукові відеофрагмети), електронні посібники, такі як «Бібліотека електронних
наочностей. 6-11 класи», «Біологія людини. 8-9 класи» тощо.
Мною були
створені конспекти уроків для різних класів (з 7 по 11) із електронною
підтримкою, зокрема такі:
-
Цикл уроків для 7 класу (ботаніка) з теми
«Покритонасінні рослини». Тут використовуються електронні презентації,
присвячені дослідженню основних родин покритонасінних рослин (Розові, Бобові,
Хрестоцвіті, Пасльонові тощо) та окремі електронні фотографії. Із наукового
посібника «Бібліотека електронних наочностей. 6-11 класи» для уроків були взяті
наукові відеофрагменти «Розпускання квіток», «Комахоїдні рослини» тощо.
-
Для 8 класу розроблені уроки з тем
«Кишковопорожнинні», «Губки», «Молюски», «Членистоногі» тощо. Використовувалися
відеофрагменти посібника «Бібліотека електронних наочностей. 6-11 класи» та
системи Internet, електронні презентації тощо.
-
Розробка циклу уроків для 9 класу (біологія
людини) із теми «Ендокринна регуляція функцій організму людини»; показ
навчальних фільмів «Походження та еволюція людини» тощо.
-
Для 10 класу опрацьовані теми із електронною
підтримкою: «Біосинтез білка», «Види біологічного транспорту», «Багатоклітинні
організми» тощо.
-
В 11 класі наукові відео фрагменти широко
застосовувалися під час вивчення тем «Історичний розвиток органічного світу»,
«Спадковість та мінливість організмів».
Крім
того, учні залучалися до створення банку електронних наочностей кабінету
біологія, складаючи власні електронні презентації (учні 9, 10 та 11 класів),
займаючись творчо-пошуковою роботою електронної наочності у мережі Internet,
працюючи за індивідуальними творчими завданнями. Така робота подобалася учням і
дозволяла оцінити їх можливість використовувати між предметні зв’язки та
орієнтуватися у вирі подій сучасного інформаційного суспільства.
Використання
електронної наочності на уроках біології дало можливість показати учням
біологічні об’єкти з нової сторони, зазирнути у структури, побачити які ми не
змогли навіть за допомогою мікроскопу, спостерігати безліч біологічних
процесів, безпосередньо побачити які неможливо.
Такий
підхід до вивчення біології дає мені змогу наочно показати учням причини і
перебіг явищ і процесів, пояснити які неможливо. Учні помітно краще сприймають
і засвоюють матеріал, вивчений ними із електронною підтримкою, підвищуються
результативність написання ними перевірочних самостійних робіт.
Отже,
завдяки використанню на уроках біології електронної наочності протягом
2011-2012 н.р.:
-
помітно зріс інтерес учні до вивчення складних
біологічних тем;
-
підвищилася результативність написання учнями
письмових робіт за результатами тем, що викладалися із комп’ютерною підтримкою;
-
під час використання на уроці електронної
наочності помітно зростають темпи уроку, що підвищує ефективність подання
навчального матеріалу;
-
учні охоче відвідують уроки, на яких будь-яким
чином використовується електронна наочність та краще їх запам’ятовують;
-
завдяки виникненню асоціацій із побаченими на
екрані біологічними об’єктами чи процесами, дітям, зазвичай, легше пригадати їх
суть, аніж тих, про які було розказано на звичайному уроці.
На 2012-2013 навчальний рік мною запланована
наступна діяльність:
-
розширення бази навчально-методичних розробок
уроків із використанням різних видів електронної наочності;
-
участь у науково-практичних конференціях із
застосування Інноваційних інформаційно-комунікативних технологій навчання у
сучасній школі та написання наукових статей;
-
написання методичних посібників із даної теми;
-
наукове обґрунтування ефективності методичної
роботи шляхом залучення психологічних методик на перевірку рівня мотивації
учнів. |