Cтворення дидактичних умов
використання проектної технології як засобу формування життєвої компетентності
учнів
Освіта XXI століття – це освіта для людини, її стрижень - розвиваюча, культуротворча домінанта, виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти
й саморозвитку, уміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію,
використовувати набуті знання і вміння для творчого розв'язання проблем.
Зміни
в суспільстві ведуть до змін пріоритетних напрямків функціонування загальноосвітніх
навчальних закладів на засадах гуманізму,
демократії, взаємопова- ги, індивідуалізації,
створення умов для саморозвитку і самонавчання, осмисленого визначення своїх
можливостей і життєвих цілей.
Школа має
дати випускника, здатного самостійно здобувати знання і застосовувати їх на
практиці; грамотно опрацьовувати інформацію; бути комунікабельним, контактним у
різних соціальних групах; самостійно працювати над розвитком власного
інтелекту, культурного і морального рівня; критично та творчо мислити,
генерувати нові ідеї; приймати рішення; планувати стратегію власного життя;
швидко адаптуватися до будь-яких змін в оточуючому середовищі. Доцільність використання проектної
діяльності учнів на уроках математики як засобу формування життєвих
компетентностей особистості.
Метод
проектів є одним із провідних засобів перетворення школи навчання в школу
життя, оволодіння учнями навичками планування власної діяльності, навичками
вибору засобів та шляхів її здійснення, формування та актуалізації життєвого
досвіду учнів. Діяльність за проектом допомагає учню включитися в активну
соціальну дію, подолати суб'єктно-об'єктну педагогічну парадигму. Проект - це
результативна дія. Навчальний проект - послідовність взаємопов'язаних дій
учнів, які виконуються впродовж встановленого обмеженого проміжку часу, що
передбачає активну діяльність кожного учасника як складової спільної роботи, в
результаті якої досягається певна мета та розв'язуються значущі проблеми.
Метод
проектів - не нове явище в педагогіці. Він
виник на початку XX століття в американській школі, застосовувався й у
вітчизняній дидактиці (зокрема в 20-30-х роках).
Застосування методу проектів пов'язане
з прагненням учителів розв'язати основні проблеми уроку:
• проблему, пов'язану з колективним способом
організації навчання й індивідуальним характером сприймання, інтелектуальної
діяльності, емоційного реагування та розвитку учня;
•
проблему, пов'язану з
організацією прямого та зворотнього зв'язку між учителем та учнями. її сутність
полягає в тому, що прямий зв'язок (учитель - учень) є регулярним, а зворотний (учень -учитель) - нерегулярний, епізодичний;
•
проблему, що
виникає внаслідок протиріччя між вербальним характером навчання, під час якого
учні слухають, читають, спостерігають, розв'язують запропоновані вчителем
задачі, і завданнями різнобічного розвитку молоді, здатної до творчого
мислення, активної перетворюючої діяльності;
•
проблему,
пов'язану з реальним обсягом конкретного навчального матеріалу, який необхідно
засвоїти в межах програми, часом, необхідним для його вивчення, та тривалістю
уроку;
•
проблему,
пов'язану з формуванням ключових компетентностей особистості.
Основними
вимогами до використання методу проектів є такі:
•
наявність
значущої в дослідницькому або творчому плані проблеми або задачі, що вимагає
для свого розв'язання дослідницького пошуку;
•
охоплювати
достатній обсяг навчального матеріалу;
•
наявність
цікавих завдань;
•
практична, теоретична, пізнавальна значущість очікуваних результатів;
•
самостійна
(індивідуальна, парна, групова) діяльність;
•
визначення
кінцевої мети проекту;
•
визначення
базових знань, необхідних для опрацювання проекту;
•
структурування
змістової частини проекту (із вказівкою поетапних результатів);
•
використання
дослідницьких методів (визначення проблеми та зумовлених нею завдань
дослідження;
•
висування
гіпотез рішення, обговорення методів дослідження;
•
оформлення
кінцевих результатів;
•
аналіз
отриманих даних;
•підведення підсумків (коригування, висновки).
Застосування методу проектів
в процесі викладання шкільного
курсу математики дає можливість: перетворити абстрактну математику
(такою її бачить більшість учнів) на цікаву та особистісно значущу, що сприяє
розвитку творчих здібностей особистості; активізувати навчально-пізнавальну
діяльність учнів при вивченні математики; забезпечити зв'язок теоретичного
матеріалу з його практичним застосуванням; надати учням більш повної
самостійності; формувати ключові життєві компетентності: уміння вчитися,
загальнокультурну, громадянську, підприємницьку, соціальну,
інформаційно-комунікативну та компетенцію збереження здоров'я; значно
підвищити результативність
вивчення конкретної теми.
У
сучасних умовах функціонування загальноосвітніх навчальних закладів метод навчальних проектів буде широко впроваджуватись у навчально-виховний
процес як метод, що сприяє формуванню ключових компетентностей учнів та є одним
із шляхів середньої освіти до їх життя. |