МАЙСТЕР-КЛАС
МОЖЛИВОСТІ
ЗАСТОСУВАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
НА УРОКАХ
ТА В ПОЗАУРОЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
САВЧЕНКО І.А.
ВЧИТЕЛЬ БІОЛОГІЇ
Унаслідок інтенсивного
розвитку сучасного суспільства, насамперед засобів масової інформації, у
педагогічній роботі виникало багато проблем. Зовсім нещодавно школа була майже
єдиним джерелом інформації для дитини. За даними Л. С. Зазнобіна, сьогодні з
розвитком масової преси, світової мережі мультимедійних комунікацій,
розповсюдженням Інтернет-мережі школа посідає шосте місце серед різноманітних
джерел інформації, а перевага віддається школярами батькам (95,8%),
телебаченню та пресі (по 87,5 %),а також друзям (54,8 %) та книгам (39,2 %).
Реформування шкільної
біологічної освіти має на меті зробити її більш якісною шляхом забезпечення широких
можливостей для розвитку, навчання та виховання творчої особистості, у
результаті яких вона буде підготовлена до активного, самостійного життя в
суспільстві. Таке складне завдання можна вирішити шляхом використання
інноваційних технологій навчання, серед яких чільне місце займають
мультимедійні технології. Вони відкривають нові, ще недостатньо досліджені
можливості вдосконалення навчальної діяльності.
Мультимедіа (у перекладі — багатоваріантне
середовище) є новою інформаційною технологією, тобто сукупністю прийомів,
методів, способів продукування, обробки, зберігання й передавання
аудіовізуальної інформації, заснованої на використанні компакт-дисків (СD-RОМ). Це дає змогу поєднати
в одному програмному продукті текст, графіку, аудіо- та відео-інформацію,
анімацію, ЗD-графіку А комп'ютери, оснащені мультимедіа,
можуть відтворювати одночасно кілька видів інформації найрізноманітнішого
характеру, що впливає на перспективи розвитку та форми сучасного процесу
навчання. Важливою властивістю мультимедіа також є інтерактивність, що дає
змогу користувачеві отримати зворотний зв'язок.
Важко заперечити, що
майбутнє за системою навчання, яке вкладається в схему «учень — технологія —
вчитель», за якої викладач перетворюється на педагога-методолога, технолога,
а учень стає активним учасником, процесу навчання. Тобто, якщо в навчальному
процесі, що виконується за схемою «учень — учитель — підручник», заявиться новий
елемент — комп'ютер, то зміст праці вчителя суттєво зміниться: основним стане
не передача знань, а організація самостійної пізнавальної діяльності учнів.
Тобто величезний дидактичний потенціал використання інформаційних технологій
навчання зможе бути розкритим лише за умов, якщо провідна роль у
навчально-виховному процесі належатиме вчителю, а комп'ютер буде виступати не
тільки потужним засобом, а й повною мірою третім партнером у педагогічній
взаємодії.
Біологія є одним з тих
навчальних предметів, що дає багатий матеріал для відпрацювання найрізноманітніших
методів і прийомів роботи з інформацією. Викладання біології пов'язане з
використанням великого обсягу різноманітної інформації, що робить застосування
комп'ютерної техніки особливо ефективним, оскільки дозволяє дуже швидко
опрацювати цю інформацію і представити її у вигляді таблиць, схем, діаграм,
визначити залежність між різними об'єктами і явищами, будовою та функціями.
Ефективність навчання з
використанням комп'ютерів пояснюється значним унаочненням програмного матеріалу,
що дозволяє краще зрозуміти та засвоїти абстрактні поняття, сформувати
практичні вміння та навички.
Ефективне використання
комп'ютера в навчально-виховному процесі залежить від програмного
забезпечення. Комп'ютерні програми з біології поділяються за дидактичними
цілями:
1. Навчальні
програми подають новий матеріал у вигляді окремих, логічно поєднаних блоків і
закінчуються набором запитань або тестів. Ці програми сприяють засвоєнню
нової інформації та спрямовують процес навчання залежно від рівня знань та
індивідуальних здібностей учнів
2. Тренувальні програми
або програми-тренажери розраховані на повторення і закріплення вивченого
матеріалу.
3. Імітаційно-моделюючі
програми дозволяють вивчати будь-який розділ на основі моделі. Маніпулюючи
доступними для зміни параметрами фізичних величин, учень за реакцією
моделюючої системи визначає діапазон їх допустимих змін і усвідомлює суть
процесів, які здійснюються під його керівництвом. Наприклад, у моделі екологічної
системи учень може змінити відсотковий склад гризунів і хижаків та стежити за
всіма змінами, які відбуваються в ній.
4. Діагностичні,
контролюючі програми складають переважно на основі тестів. Вони призначені для
діагностування, перевірки й оцінювання знань, умінь і навичок учнів.
5. Бази даних — це джерела
інформації з різних галузей знань, у яких з допомогою питань відшукують
необхідні відповіді, наприклад, для пояснення біологічних понять і термінів.
6. Інструментальні
програми дають можливість учням самостійно розв'язувати задачі за короткий час
із меншими зусиллями. Вони звільняють від рутинної обчислювальної та
статистичної роботи, надаючи учню свободу у виборі методів розв'язання
конкретних задач і простір для творчості.
7. Інтегровані навчальні
програми поєднують у собі ознаки двох або трьох перерахованих вище класів.
На сьогодні ринок
навчального програмного забезпечення України пропонує великий перелік
програмних засобів різноманітного призначення, але всі вони практично не
адаптовані до використання в умовах школи, бо, як правило, російськомовні не
відповідають чинній програмі як за обсягом, так і за структурою, є ілюстрованими
електронними підручниками, енциклопедіями, довідниками, тобто більшість цих
програм за дидактичним призначенням є допоміжним, ілюстративним джерелом
знань.
Проаналізувавши всі позитивні
та негативні сторони існуючих програмних продуктів з біології, можна сформулювати
такі вимоги до них:
- комп'ютерна програма
повинна відповідати тим же дидактичним вимогам, що і традиційні навчальні
посібники, таким як науковість, систематичність, послідовність, доступність,
зв'язок з практикою, наочність;
- програма має
функціонувати в умовах класно-урочної системи;
- оскільки в умовах
класно-урочної системи навчання вчитель є основною фігурою, що керує всіма ланками
навчально-виховного процесу, комп'ютерна програма має виконувати функції
інструмента, який допоміг би вчителю урізноманітнити форми і методи навчання
і цим створити умови для підвищення розумової активності учнів, сприяти
організації певних форм діяльності учнів у межах уроку;
- комп'ютерна програма має
повністю відповідати навчальній програмі з біології;
- вона має задовольняти
потреби вчителів різної кваліфікації (крім жорсткого алгоритму навчання
програма повинна включати.підсистему конструювання власного алгоритму, так званий
«конструктор уроків»);
- комп'ютерна програма
повинна бути зрозумілою як викладачам, так і учням, а інформація, що виноситься
на екран, сприйматися однозначно; керування програмою має бути максимально
простим;
- учитель повинен мати
можливість компонувати матеріал на власний розсуд і в процесі підготовки до
уроку займатися творчістю, а не запам'ятовуванням того, в якому порядку буде
виводитися інформація;
- комп'ютерна програма має
дозволяти використовувати інформацію в будь-якій формі представлення (текст,
таблиці, діаграми, слайди, відео-, аудіофрагменти, анімація).
Найсучаснішим комп'ютерним
засобом навчання є мультимедіа, що ґрунтується на спеціальних апаратних і
програмних засобах. Однією з беззаперечних переваг засобів мультимедіа є
можливість розроблення на їх основі інтерактивних комп'ютерних презентацій з
біології.
Презентація — це набір слайдів, на
кожному з яких можна розмістити будь-який текст, малюнки, схеми, відео-,
аудіофрагменти, анімацію, використовуючи при цьому
різні елементи оформлення. Вони не вимагають особливої підготовки вчителів й
учнів та активно залучають останніх до співпраці.
Аналіз науково-методичної
літератури та періодичних видань показав, що мультимедійні презентації здатні
розв'язувати багато проблем процесу навчання, а саме:
¾ використовувати передові
інформаційні технології;
¾ змінювати форми навчання
та види діяльності в межах одного уроку;
¾ полегшувати підготовку
вчителя до уроку та залучати до цього процесу учнів;
¾ розширювати можливості ілюстративного
супроводу уроку, подавати історичні відомості про видатних учених тощо;
¾ реалізувати ігрові методи
на уроках;
¾ здійснювати роботу в малих
групах або індивідуальну роботу;
¾ дають можливість
роздруківки плану уроку та внесення в нього заміток і коментарів;
¾ організовувати самостійні,
дослідні, творчі роботи, проекти, реферати на якісно новому рівні з можливістю
виходу в глобальний інформаційний простір.
Ще до появи технології
мультимедіа експерти з маркетингу, за результатами численних експериментів,
виявили залежність між методом засвоєння матеріалу й здатністю відтворити набуті
знання через якийсь час. Якщо матеріал було подано у звуковому вигляді, то
людина запам'ятовувала близько чверті інформації. Якщо інформація була подана
візуально — близько третини. У разі комбінування впливу (зорового і слухового)
запам'ятовування підвищувалося до половини. Отже, застосування технології
мультимедіа може значно підвищити ефективність навчання.
Мультимедійні технології
дають низку переваг: діти краще сприймають матеріал, зростає зацікавленість
(сучасного учня дуже важко чимось здивувати, тим більше зацікавити, особливо
враховуючи можливості вчителя по відношенню до учня), індивідуалізація
навчання, розвиток творчих здібностей (залучення дітей до створення курсів,
уроків, презентацій), скорочення видів роботи, що стомлюють учня, використання
різних аудіовізуальних засобів (музики, графіки, анімації) для збагачення і
мотивації навчання, динамічного подання матеріалу, формування самооцінки учня
та створення умов для самостійної роботи.
Систематичне використання
комп'ютера на уроці, зокрема систем презентацій, призводить, на мою думку,
до: підвищення якісного рівня використання наочності на уроці; підвищення
продуктивності уроку; установлення
міжпредметних зв'язків; появи можливості організації проектної діяльності
учнів. Учитель, що створює презентацію, змушений звертати величезну увагу на
логіку подання навчального матеріалу що позитивно позначається на рівні знань учнів;
змінюються на краще взаємини з учнями, «далекими» від біології, особливо тих,
хто захоплюється інформатикою; в учнів змінюється ставлення до комп'ютера. Діти починають сприймати
його як універсальний інструмент для роботи в будь-якій галузі людської
діяльності.
Зрозуміло, що уроки з
використанням мультимедійних технологій потребують великої підготовки.
Мультимедійний урок дає можливість комбінувати в одному уроці неймовірну
кількість цікавих завдань, залучаючи все більшу й більшу кількість дітей.
Насамперед нам самим має бути цікаво те, що ми робимо, як ведемо урок. Коли ти
задоволений, щасливий від створеного уроку, то й твоя енергія обов'язково
передається дітям. І ти, напевно, зможеш заразити своїм бажанням пізнати щось
нове, разом створити якесь диво.
Вважаю, що основним
показником того, що я на правильному шляху, — це очі дітей, які із захопленням
і неймовірним бажанням працюють на таких уроках, а також беруть активну участь
у їх розробці, підборі матеріалу. Отже, на сучасному етапі розвитку шкільної
освіти проблема застосування комп'ютерних технологій на уроках біології
набуває дуже великого значення.
Комп'ютер з мультимедіа в
руках учителя стає дуже ефективним технічним засобом навчання. Одночасно впливаючи
на зоровий та слуховий аналізатори, він оперативно відповідає на дії
користувача, підтримуючи справжній зворотний зв'язок, тобто працює в
інтерактивному режимі.
Застосовуючи на уроках
біології мультимедійні технології, вчитель може демонструвати: мікросвіт
клітини; ріст і розвиток організмів, еволюцію живих систем, розвиток життя на
Землі, тобто за короткий час демонструвати процеси, які проходять упродовж місяців,
років і навіть століть; знайомити з явищами, що мають звукове відображення;
проводити практичні та лабораторні роботи. Усе це дозволяє вивести сучасний
урок на якісно новий рівень; підвищувати статус учителя; впроваджувати в
навчальний процес інформаційні технології; розширювати можливості
ілюстративного супроводу уроку; використовувати різні форми навчання та види
діяльності в межах одного уроку; ефективно організовувати контроль знань,
умінь та навичок учнів; полегшувати та вдосконалювати розробку творчих робіт,
проектів, рефератів.
Проведення уроків у разі
комплексного застосування традиційних та мультимедійних технологій забезпечує
набуття учнями не тільки глибоких та міцних знань, а й уміння розвивати
інтелектуальні, творчі здібності, самостійно набувати нових знань та
працювати з різними джерелами інформації.
Література
Бугайов О. В., Головко М.
В., Коваль В.С. Концептуальні положення щодо розробки педагогічних
програмних засобів з фізики // Комп'ютер у школі та сім'ї.-2004.-№8.-С. 13-14.
Гуржій Л. М., Жук О. Ю., Волинський В. Я. Засоби навчання:
Навчальний посібник.- К.: ІЗМН, 1997.
Інформатизація середньої освіти: програмні засоби, технології, досвід,
перспективи / Н. В. Вовковінська, Ю. О. Дорошенко, Л, М. Забродська, Л. М. Калініна,
В. С. Коваль та ін.; За ред. В. М. Мацзігона, Ю. О. Дорошенка.— К.: Педагогічна
думка, 2003. — 272 с.
Корнєв В. П. Технології навчання географії.—
X.: Вид. група «Основа», 2004.— 112 с. — (Серія «Бібліотека журналу «Географія»»;
Вип. 5).
Сучасний урок. Інтерактивні технології
навчання: Наук.-метод. посіб. / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко; За ред. О. І.
Пометун.— К.: А.С.К., 2003.— 192с.:іл.
Селевко Г. К. Проектуємо комп'ютерний
урок // Відкритий урок.— 2006.— № З-4.-С. 19-25.
Степанов О. М, Фіцула М. М. Основи психології та педагогіки: Посібник — . К.: Академ-видав, 2003.— 504
с— (Альма-матер).
|