Методичні поради
для консультанта учнівського проекту
з досвіду роботи
вчителів КЗШ № 44
Невід’ємними
частинами сукупності характеристик інноваційної особистості є висока розумова
активність і творчий підхід до розв’язання проблем. Ці риси базуються на фундаменті
стійкого інтересу до навчання. Технологічний розвиток сучасного суспільства
вимагає від випускників шкіл не тільки високого рівня навчальних компетенцій, а
й сформованих навичок засвоювати, в тому числі й самостійно, нові знання,
оволодівати новими навичками і вміннями в різноманітних галузях людської діяльності.
Тож, одним з
пріоритетів роботи вчителів природничих дисциплін є залучення учнів до
проектної діяльності.
Якісна
та продуктивна підготовка реалізації проекту на 50 % залежить від попередньої
підготовки та компетентності самих школярів, тобто наявності у них знань (щодо
проектної діяльності) та теми дослідження та вмінь (самостійно здобувати і
систематизувати знання, розподіляти і організовувати навчальну діяльність,
роботи з комп'ютером, додатковими джерелами інформації, статистичними даними,
роботи в групі, комунікативних, ораторських умінь, тощо). Тому, 1 порада
вчителю – консультанту:
·
Допомогти учням зрозуміти і засвоїти теоретичні основи
географічної теми і усвідомити зміст та строки подальшої проектної роботи
(Добираючи тему навчального проекту, для мене, одним із головних критеріїв є чи
буде цікаво школярам працювати над її вирішенням)
·
Ознайомити (нагадати) учнів з суттю проектування та основними
етапами його реалізації.
·
Мотивувати учнів до подальшої діяльності через набуття
життєво необхідних у майбутньому дорослому житті знань та навичок (специфіка
навчальної співпраці вчитель – учні – партнери; особиста і практична
значущість; посильність роботи; здобути авторитет та повагу серед однокласників,
вчителів; взяти участь у представленні своєї роботи на загальношкільному чи
районному рівні; кооперативна робота з однокласниками; дружні змагання, тощо);
·
Допомогти у формуванні малих колективів – груп, які
будуть плідно, дружньо разом працювати. Виділити власний час для консультацій
за потребою учнів.
При
цьому, необхідно врахувати індивідуально-психологічні особливості учнів, їх
характер, поведінку, уміння та вподобання, щоб кожний учень почував себе
впевнено, навіть захищено, у власній групі, лише тоді він зможе з максимальною
для себе віддачею працювати. (Зверніть особливу увагу учнів на правила роботи
над проектом в групах, для більшої ефективності, ці правила – принципи можна
сформувати всім класом на уроці, і записати їх на дошці. Ось деякі з них:
повага один до одного та ідей однокласників; демократичність роботи (план
роботи над проектом та поділ завдання здійснюються колективно та добровільно;
рішення більшості необхідно поважати та активно включитись до подальшої
роботи); чітке планування діяльності, тощо).
На
уроках географії, ми формуємо не лише базу знань учнів, а й постійно виховуємо
і готуємо наше підростаюче покоління до дорослого життя, тому приділяти увагу
психологічно-емоційному стану учнів, їх індивідуальним особливостям та здібностям
- невід'ємна складова викладання географії.
·
Допомогти у визначення джерел інформації та надати поради
учням щодо користування певними джерелами інформації.
Важливо,
щоб під час збору необхідного матеріалу школярі не обмежувались інформацією із
одного інформаційного джерела: не завжди документи, матеріали ЗМІ тощо містять
достовірну інформацію. Тому, роблячі певні узагальнення та висновки, необхідно
звертатись до різних джерел інформації. Лише критичний аналіз та порівняння
інформації можуть висвітлити тему дослідження під різним кутом зору.
·
Надати консультативну допомогу учням у логічному та
доступному (для учнів з інших груп) компонуванні зібраних матеріалів, андати
поради щодо способу висвітлення інформації (візуальна схематизація, порівняльна
діаграма Вене, «тіло павучка», картосхема, фотоілюстрація, відеофрагмент,
тощо).
·
Допомогти учням при підготовці до представлення власного
проекту: у виборі форми презентації, словесній підтримці, тощо. За необхідністю
домовитись про час роботи у комп'ютерному класі.
·
Один із найвідповідальніших моментів – презентація
власного проекту, адже не лише формуються знання щодо теми дослядження групи у
їх однокласників, а й кожний учень підсвідомо приймає рішення чи дієва така
форма роботи чт приносить вона йому користь та задоволення. Тому, необхідно
створити дружню, робочу атмосферу, налаштувати учнів щодо відповідальності
перед однокласниками, яким необхідно засвоїти матеріал запропонованої
презентації. Повідомити учнів про важливість і чіткість регламенту.
·
Невід'ємною складовою проектування та подальшого
успішного використання такої форми роботи – це якісна та кількісна оцінка.
«Хто не контролює —
той демонструє відсутність інтересу до успіху своїх учнів»
Однією із умов
вдалої колективної проектної роботи є створення ситуації успіху, але, зверніть
увагу, при недбальському, байдужому та
лінивому ставленні учнів до роботи штучність такого успіху буде очевидна. Варто якісно
описати спочатку всі переваги роботи та презентації проекту, а потім, звернути
увагу і на недоліки, яких в наступний раз можна позбутися.
·
До презентації власної роботи, кожна група повина бути
ознайомлена із чіткими критеріями оцінювання їх роботи та презентації.
Інваріативні
критерії оцінювання кооперативного проекту.
При
кількісній об'єктивній оцінці проекту та виставлені балів кожному учаснику
групи окремо, необхідно враховувати не лише бали, які виставила аудиторія,
журі, а й оцінки, які можуть виставити один одному члени групи.
¨
З метою подальшого використання проектної діяльності на уроках,
після закінчення роботи над проектом доцільно організовувати обговорення, під
час якого учні матимуть змогу оцінити проектну діяльнясть в цілому та особистий
внесок кожного у загальну справу.
Обмірковуючи
досвід роботи, набутий у процесі реалізації географічного проекту, учні
відповідають на запитання або проводять анкетування, зокрема:
ВАРІАНТ анкети учасника роботи над
проектом
1. Як ви організовували свою
діяльність? В яких роботах брали участь? Якими джерелами інформацій ви
користувалися? Чи вистачало вам відведеного на роботу часу?
2. Як ви відбирали потрібну
інформацію? Чи були у вас якісь труднощі? Як, ви вважаєте, чому?
3. Які переваги
надає кооперативна співпраця? З якими проблемами ви стикнулись в груповій
роботі? Запропонуйте шляхи їх вирішення.
4. Чого ви навчились в
результаті роботи? Що довідалися про себе і своїх товаришів із групи?
5. Що б ви порадили тому, хто
почне виконувати подібну роботу?
6. Що вдалося вам і
вашій групі найкраще?
7. Що вам сподобалося в роботі?
Що ні? Чому?
8. Чи хотілось би
Вам знову прийняти участь у такому виді роботи? Щоб ви змінили?
|