Пн
20.01.2025
05:54
Вітаю Вас Гість
RSS
 


Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
МЕНЮ веб-порталу

Інтерактивне ШМО

КОРИСНО







Нарадчий куточок
Чи потрібні ШМО вчителів?

Всього відповідей: 127

І ми під рукою

Код нашої кнопочки

Впевнені, один в полі не воїн. Пишіть нам і обмінюємось банерами. Раді співпраці!


Головна » Статті » Інноваційна діяльність педагогів

Використання педагогічних програмних засобів в освітньому просторі

Можливості використання педагогічних програмних засобів

в освітньому просторі загальноосвітньої школи

Маханько І.В., вчитель географії І кваліфікаційної категорії

У сучасному світі, в умовах постіндустріального суспільства, у якому міцно укорінились соціальні мережі, ресурси Інтернет, ведучим фактором розвитку стає інформація.

«Хто володіє інформацією – той володіє світом». Але, не так важливо «володіти» інформацією, просто знати, як – мислити, уміти трансформувати та використовувати набуті знання та отриману інформацію на практиці. Школа повинна підготувати людину мислячу, котра не тільки має знання, але й уміє використати їх у житті. Разом з тим, безмежність, доступність, незавжди достовірність інформації, зокрема, у мережі Інтернет, нам – вчителям дає поштовх до посилення роботи спрямованої на формування інформаційної компетентності підростаючого покоління.

Таким чином, національна середня освіта перебуває у стані переходу до інформатизації навчального процесу. Є перші позитивні зрушення у цьому питанні - з’явилися та апробовуються перші сертифіковані навчальні комп’ютерні педагогічні програмні засоби з фізики, біології, хімії, географії, інформатики, англійської мови, природознавства, математики тощо.

Педагогічний програмний засіб (ППЗ) —— це освітній інформаційний продукт, цілісна дидактична система, що заснована на використанні комп’ютерних технологій і засобів Інтернету і яка ставить за мету забезпечити навчання за індивідуальними і оптимальними навчальними програмами з керуванням процесу навчання. За можливостями та метою їх використання у навчально-виховному процесі всі існуючі ППЗ в Україні можна розподілити на:

Þ   Програмні комплекси. Наприклад "Сходинки до інформатики" (1-6 класи);

Þ   Віртуальні лабораторії. Зокрема, фізична лабораторія, 7 клас, 10 – 11 кл.; біологічна.

Þ   Програмні засоби навчального призначення: "Географія, 8”, "Астрономія, 11", «Захист Вітчизни», «Етика, 5», «Етика, 6» та ін.

Ці рекомендовані ППЗ відзначаються найширшими освітньо-дидактичними можливостями. Найбільша перевага їх полягає у цілісній програмі, яка поєднує теоретичні та практичні питання, має електронний журнал успішності, конструктор уроків, комп’ютерні анімації фізико-хімічних процесів, дикторський супровід, аудіо- та відео фрагменти, інтерактивні і тестові завдання та багато інших можливостей. Зокрема, надає - вчителю організувати віртуальну лабораторну роботу, яку з тих чи інших причин неможливо провести в реальній обстановці. Фрагменти віртуальних лабораторних робіт з курсу фізики Вашій увазі пропонує Кремень М.А.

Як свідчить досвід, основними напрямками застосування ППЗ на уроках фізики і астрономії є:

- підготовка друкованих роздаткових матеріалів ;

-  мультимедійний супровід пояснення нового матеріалу;

- проведення комп’ютерних лабораторних робіт;

- обробка учнями експериментальних даних (побудова таблиць, графіків, створення звітів);

- контроль рівня знань з використанням тестових завдань.

Добре відомо, що курс фізики середньої школи включає розділи, вивчення і розуміння яких вимагає розвиненого образного мислення, уміння аналізувати, порівнювати. Насамперед мова йде про такі розділи, як «Молекулярна фізика», деякі розділи «Електродинаміки», «Ядерна фізика», «Оптика» і ін. Багато явищ в умовах шкільного фізичного кабінету не можуть бути продемонстровані. В результаті учні зазнають труднощі під час  їх вивчення, оскільки не в змозі їх уявити. У таких ситуаціях на допомогу учневі приходять сучасні технічні засоби навчання, й у першу чергу - персональний комп’ютер.

На даний час існує велика кількість навчальних програмних засобів. Серед усіх варто виділити продукт «Квазар-мікро», який я використовую як для проведення фронтального експерименту, так і для виконання лабораторних робіт.  Крім того у своїй практичній діяльності використовую програми серії «Бібліотека електронних наочностей» та  «Віртуальна фізична лабораторія» які дозволяють комплексно підходити до викладання навчального матеріалу з фізики, використовуючи конструктор уроків.

Використання ППЗ на уроках фізики та астрономії необхідне, але завжди (коли це можливе) в комплексі з реальними дослідами, тому що фізика – наука експериментальна. Не слід зловживати ППЗ і перетворювати реальний експеримент на віртуальний. Будь-яке ППЗ, яке б воно добре не було, повинно мати межі свого використання, а тому не слід зациклюватися тільки на ньому, необхідно використовувати й інші методи навчання.

Серед шкільних предметів географія має дуже широкі можливості для навчання з використанням ІКТ. Можливість створювати власну підбірку необхідного демонстраційного матеріалу для уроку: малюнки, світлини, анімації, дикторський супровід, аудіо- та відео фрагменти тощо, легко компанувати їх, доповнювати, модифікувати, корегувати з урахуванням вікових, психологічних, соціальних і регіональних умов та використовувати надають:

Þ   Методичні комп'ютерні посібники, так звані електронні конструктори уроків: з фізика, 7 - 8 кл., географії, 8-9 кл., 6кл., 7 кл., природознавства, 3 – 6 кл. тощо.

Þ   Бібліотеки електронних наочностей та відеопосібники: Фізика, 7-11 кл.; Географія, 8-9 кл.; Геометрія. Частина 1-2 для учнів 7-11 класів» та ін.

Відпрацьовувати набуті уміння та навички, перевіряти та корегувати знання учнів покликані:

Þ   Тренажери з математики для початкової та старшої школи, з іноземних мов тощо.

Þ   Комп'ютерні програми тестових завдань: з Історія України, Української мови та літератури, математики, географії, фізики, хімії та ін.

Доповненням до уроків, їх урізноманітненням можуть слугувати:

Þ   Електронні атласи, зокрема, Географія України 8-9 класу, Географія світу 10 класу, Дніпропетровської області, Туристичний атлас світу, Географія. Подорож по Європі (картографічна та довідкова інформації);

Þ   Ефективними у формуванні інформаційних компетентностей учнів є робота з російським аналогом - так званими інтерактивними картами, які є зручнішими у користуванні та змістовнішими (у відкритому доступі в мережі Інтернет). Зокрема, багатошарова «Політична карта світу. Дрофа», яка надає широкі можливості для вивчення географічних об’єктів, опрацювання складових шарів карти, здачі номенклатури, відображення напрямків транспортування корисних копалин, позначення країн-експортерів тощо.

Þ   Електронні енциклопедії та довідники, зокрема, «Кирила і Мефодія";

Þ   Електронні мультимедійні підручники.

Хоча, запропоновані ППЗ розроблені згідно з навчальними програмами, що затверджені Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України, кожний з них мають ряд недоліків і, загалом, вони значно поступаються російським аналогам. Тому, добираючи до уроку програмне забезпечення та електронні засоби навчання, слід враховувати, що вони повинні відповідати певним вимогам, а саме:

ü     бути цікавими і викликати позитивні емоції у школярів;

ü     активізувати пізнавальну та розумову діяльність учнів;

ü     викликати у дитини бажання навчитися працювати самостійно;

ü     відповідати психолого-педагогічним та валеологічним вимогам;

ü     розвивати творчі здібності дитини;

ü     носити навчально-контролюючий характер.

Крім того, методика вивчення шкільних предметів з використанням ІКТ та ППЗ, зокрема, знаходиться на етапі становлення. Варто зазначити, більшість розроблених в Україні ППЗ за дидактичним призначенням є допоміжним ілюстративним джерелом знань, незавжди зручні у користуванні у масовій школі, потребують доопрацювання. Разом з тим, сучасні інформаційні технології відкривають перспективи для підвищення ефективності освітнього процесу. Змінюється сама парадигма освіти. Велика роль надається методам активного пізнання, самоосвіті, дистанційним освітнім программам, які засновані на сучасних інформаційних і комунікаційних технологіях навчання й підвищення кваліфікації.

Категорія: Інноваційна діяльність педагогів | Додав: Зінуля (09.04.2013)
Переглядів: 1885 | Теги: програмні засоби
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
ДИСТАНЦІЙНА ШКОЛА

Афоризм дня

Всім, доброго дня

Онлайн всього: 1
Наших гостей: 1
Користувачів: 0

Зареєструватись

Шкільне відео

Пошук на сайті