Можливості
використання педагогічних програмних засобів
в освітньому просторі загальноосвітньої школи
Маханько І.В., вчитель географії
І кваліфікаційної категорії
У сучасному світі, в
умовах постіндустріального суспільства, у якому міцно укорінились соціальні
мережі, ресурси Інтернет, ведучим фактором розвитку стає інформація.
«Хто володіє інформацією
– той володіє світом». Але, не так важливо «володіти» інформацією, просто
знати, як – мислити, уміти трансформувати та використовувати набуті знання та
отриману інформацію на практиці. Школа повинна підготувати людину мислячу,
котра не тільки має знання, але й уміє використати їх у житті. Разом з тим,
безмежність, доступність, незавжди достовірність інформації, зокрема, у мережі
Інтернет, нам – вчителям дає поштовх до посилення роботи спрямованої на
формування інформаційної компетентності підростаючого покоління.
Таким чином,
національна середня освіта перебуває у стані переходу до інформатизації
навчального процесу. Є перші позитивні зрушення у цьому питанні - з’явилися та апробовуються перші
сертифіковані навчальні комп’ютерні педагогічні програмні
засоби з
фізики, біології, хімії, географії, інформатики, англійської мови,
природознавства, математики тощо.
Педагогічний програмний засіб (ППЗ) —— це освітній інформаційний продукт,
цілісна дидактична система, що заснована на використанні комп’ютерних
технологій і засобів Інтернету і яка ставить за мету забезпечити навчання за
індивідуальними і оптимальними навчальними програмами з керуванням процесу
навчання. За можливостями та метою їх використання у навчально-виховному
процесі всі існуючі ППЗ в Україні можна розподілити на:
Þ Програмні комплекси.
Наприклад "Сходинки до інформатики" (1-6 класи);
Þ Віртуальні лабораторії.
Зокрема, фізична лабораторія, 7 клас, 10 – 11 кл.; біологічна.
Þ Програмні засоби
навчального призначення: "Географія, 8”, "Астрономія, 11", «Захист
Вітчизни», «Етика, 5», «Етика, 6» та ін.
Ці рекомендовані ППЗ відзначаються найширшими освітньо-дидактичними
можливостями. Найбільша перевага їх полягає у цілісній програмі, яка поєднує
теоретичні та практичні питання, має електронний журнал успішності, конструктор
уроків, комп’ютерні анімації фізико-хімічних процесів, дикторський супровід,
аудіо- та відео фрагменти, інтерактивні і тестові завдання та багато інших
можливостей. Зокрема, надає - вчителю організувати віртуальну лабораторну
роботу, яку з тих чи інших причин неможливо провести в реальній обстановці.
Фрагменти віртуальних лабораторних робіт з курсу фізики Вашій увазі пропонує
Кремень М.А.
Як
свідчить досвід, основними напрямками застосування ППЗ на уроках фізики і астрономії є:
- підготовка друкованих роздаткових матеріалів ;
- мультимедійний супровід пояснення
нового матеріалу;
- проведення комп’ютерних лабораторних робіт;
- обробка учнями експериментальних даних (побудова таблиць, графіків,
створення звітів);
- контроль рівня знань з використанням тестових завдань.
Добре відомо, що
курс фізики середньої школи включає розділи, вивчення і розуміння яких вимагає
розвиненого образного мислення, уміння аналізувати, порівнювати. Насамперед
мова йде про такі розділи, як «Молекулярна фізика», деякі розділи
«Електродинаміки», «Ядерна фізика», «Оптика» і ін. Багато явищ в умовах
шкільного фізичного кабінету не можуть бути продемонстровані. В результаті учні
зазнають труднощі під час їх вивчення,
оскільки не в змозі їх уявити. У таких ситуаціях на допомогу учневі приходять
сучасні технічні засоби навчання, й у першу чергу - персональний комп’ютер.
На даний час
існує велика кількість навчальних програмних засобів. Серед усіх варто виділити
продукт «Квазар-мікро», який я використовую як для проведення фронтального
експерименту, так і для виконання лабораторних робіт. Крім того у своїй практичній діяльності
використовую програми серії «Бібліотека електронних наочностей»
та «Віртуальна фізична лабораторія» які
дозволяють комплексно підходити до викладання навчального матеріалу з фізики,
використовуючи конструктор уроків.
Використання ППЗ
на уроках фізики та астрономії необхідне, але завжди (коли це можливе) в
комплексі з реальними дослідами, тому що фізика – наука експериментальна. Не
слід зловживати ППЗ і перетворювати реальний експеримент на віртуальний.
Будь-яке ППЗ, яке б воно добре не було, повинно мати межі свого використання, а
тому не слід зациклюватися тільки на ньому, необхідно використовувати й інші
методи навчання.
Серед шкільних предметів географія має дуже широкі можливості для навчання
з використанням ІКТ. Можливість створювати власну підбірку необхідного
демонстраційного матеріалу для уроку: малюнки, світлини, анімації, дикторський
супровід, аудіо- та відео фрагменти тощо, легко компанувати їх, доповнювати,
модифікувати, корегувати з урахуванням вікових, психологічних, соціальних і
регіональних умов та використовувати надають:
Þ Методичні комп'ютерні
посібники, так звані електронні конструктори уроків: з фізика, 7 - 8 кл.,
географії, 8-9 кл., 6кл., 7 кл., природознавства, 3 – 6 кл. тощо.
Þ Бібліотеки електронних
наочностей та відеопосібники: Фізика, 7-11 кл.; Географія, 8-9 кл.; Геометрія.
Частина 1-2 для учнів 7-11 класів» та ін.
Відпрацьовувати набуті уміння та навички, перевіряти та корегувати знання
учнів покликані:
Þ Тренажери з математики
для початкової та старшої школи, з іноземних мов тощо.
Þ Комп'ютерні програми
тестових завдань: з Історія України, Української мови та літератури,
математики, географії, фізики, хімії та ін.
Доповненням до уроків, їх урізноманітненням можуть слугувати:
Þ Електронні атласи,
зокрема, Географія України 8-9 класу, Географія світу 10 класу, Дніпропетровської
області, Туристичний атлас світу, Географія. Подорож по Європі (картографічна
та довідкова інформації);
Þ Ефективними
у формуванні інформаційних компетентностей учнів є робота з російським аналогом - так званими
інтерактивними картами, які є
зручнішими у користуванні та змістовнішими (у
відкритому доступі в мережі Інтернет). Зокрема, багатошарова «Політична
карта світу. Дрофа», яка надає широкі можливості для вивчення географічних
об’єктів, опрацювання складових шарів карти, здачі номенклатури, відображення
напрямків транспортування корисних копалин, позначення країн-експортерів тощо.
Þ Електронні енциклопедії
та довідники, зокрема, «Кирила і Мефодія";
Þ Електронні мультимедійні підручники.
Хоча, запропоновані ППЗ розроблені згідно з навчальними програмами, що
затверджені Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України, кожний з
них мають ряд недоліків і, загалом, вони значно поступаються російським
аналогам. Тому,
добираючи до уроку програмне забезпечення та електронні засоби навчання, слід
враховувати, що вони повинні відповідати певним вимогам, а саме:
ü бути
цікавими і викликати позитивні емоції у школярів;
ü активізувати
пізнавальну та розумову діяльність учнів;
ü викликати
у дитини бажання навчитися працювати самостійно;
ü відповідати
психолого-педагогічним та валеологічним вимогам;
ü розвивати
творчі здібності дитини;
ü носити
навчально-контролюючий характер.
Крім того, методика вивчення шкільних
предметів з використанням ІКТ та ППЗ, зокрема, знаходиться на етапі становлення. Варто зазначити,
більшість розроблених
в Україні ППЗ за дидактичним призначенням
є допоміжним ілюстративним джерелом знань, незавжди зручні у користуванні у масовій школі,
потребують доопрацювання. Разом з тим, сучасні
інформаційні технології відкривають перспективи для підвищення ефективності
освітнього процесу. Змінюється сама парадигма освіти. Велика роль надається
методам активного пізнання, самоосвіті, дистанційним освітнім программам, які засновані на сучасних
інформаційних і комунікаційних технологіях навчання й підвищення кваліфікації. |